FESTIWAL DEBIUTÓW'22 | POP PORN
Sat, 08 Oct
|Teatr Dialog
Wykonanie: Magdalena Kolska, reżyseria: Magdalena Drab, muzyka: Albert Pyśk Mała dziewczynka nie rozumie swojej seksualności, nie jest świadoma TEGO. To otoczenie – dając komunikaty zwrotne – pokazuje jej „ile jest warta” i w czym tkwi jej moc.
Czas i lokalizacja
08 Oct 2022, 16:00
Teatr Dialog, Grodzka 3, 75-002 Koszalin, Polska
O wydarzeniu
Mała dziewczynka nie rozumie swojej seksualności, nie jest świadoma TEGO. To otoczenie – dając komunikaty zwrotne – pokazuje jej „ile jest warta” i w czym tkwi jej moc. Nieobecny ojciec – pierwowzór mężczyzny – pozostawia brak, którego nie jest w stanie zaspokoić żaden kolejny mężczyzna, choć by było ich wielu. Ponadto otoczona wielkim tabu seksualność dziewczynki staje się jej przekleństwem – oto posiada ona w sobie coś czego nie zna, co jest równocześnie złe i brudne, co przyciąga spojrzenia oraz uwielbienie.. a może nawet miłość? Kobieta odcięta od swojej seksualności, bez wzorców wyniesionych z dzieciństwa, po omacku próbuje załatać dziury w swoim sercu. W tym celu dostosowuje swój wygląd i zachowanie do tego czego potrzebują inni. Równocześnie czuje niechęć do siebie oraz potrzebę karania się za brak ojca – w końcu pewnie miał powód żeby ją opuścić - była niewystarczająco dobra? Poniżenie, które spotyka ją ze strony kolejnych partnerów, wydaje się być więc odpowiednią karą.
Jak pisze Wojciech Eichelberger: rozwój kobiety może podążać drogą „świętej”, wojującej „syreny” lub „ladacznicy”.. To właśnie owa „ladacznica” jest bohaterką monodramu. Czy jest ladacznicą, bo jest zła, rozpustna, próżna? A może to jej zagubienie, ziejąca pustka i rozpaczliwa próba przetrwania w tym konsumpcyjnym świecie, gdzie bycie sexy jest narzędziem manipulacji i wyznacznikiem kobiecej wartości?
Podejmując współpracę z Magdaleną Drab pragnę przyłączyć się do rozmowy o kondycji kobiecości we współczesnym świecie. Czuję, że jest to niezwykle ważne właśnie teraz – w kontekście zachodzących przemian społecznych i postrzegania roli kobiety; jest to konfrontacja z przedmiotowym traktowaniem człowieka i jego seksualności.
Magdalena Kolska – aktorka
Przed studiami aktorskimi, jeszcze w liceum, kształciłam swój głos pod kątem śpiewu
archaicznego. Moimi nauczycielkami były m.in. Marianna Jara (zespół Widymo), Joanna
Słowińska, Barbara Wilińska. W tym czasie gościnnie występowałam w zespole Widymo.
W roku 2007 rozpoczęłam studia na Wydziale Aktorskim łódzkiej PWSFTviT, gdzie w 2012 roku
uzyskałam tytuł magistra sztuki. Chwilę wcześniej - w 2011 roku - zdobyłam I miejsce i Złotą
Łódkę w kategorii solistów na Międzynarodowym Festiwalu Folkowym FOLKOWE INSPIRACJE.
Zaraz po studiach pracowałam w TTM - teatrze muzycznym dla dzieci z Bytomia, a także
grałam gościnne role w spektaklach teatralnych („Efekt Dopplera” w teatrze Szwalnia w Łodzi
i „Skrzypek na Dachu” z premierą w OSRiR w Kaliszu).
Równocześnie zagrałam w kilku filmach i etiudach fabularnych, takich, jak „Puste
Spojrzenie” (A. Talwar), „Imaginarium” (P. Kolski), „Serce Serduszko” (J.J.Kolski), „Twój
Vincent” (H. Welchman, D. Kobiela) oraz wielu w serialach telewizyjnych, m.in.: „Echo Serca”,
„Ludzie i Bogowie”, „Pierwsza Miłość”, „Barwy szczęścia”, „Lombard”, „Sprawiedliwi – Wydział
Kryminalny”, „Ślad”.
Od roku 2017 jestem dyplomowaną logopedką i terapeutką zaburzeń mowy. Swój warsztat
aktorski i terapeutyczne umiejętności łączę w pracy osobami zawodowo posługującymi się głosem,
takimi jak aktorzy, prawnicy, nauczyciele akademiccy. Od roku 2020 pracuję jako pedagog
w Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Filia we Wrocławiu.
Magdalena Drab – tekst i reżyseria
Aktorka, dramatopisarka, reżyserka, felietonistka w miesięczniku "Teatr". Ukończyła Wydział Aktorski PWSFTviT im. L. Schillera w Łodzi, gdzie w 2019 roku uzyskała tytuł doktora sztuki. Od 2014 roku jest związana z Teatrem Modrzejewskiej w Legnicy. Jest także współzałożycielką Fundacji Teatr Zamiast, gdzie wyreżyserowała takie spektakle jak „Targowisko, czyli dzieje rozkładu pana H.” (2014) według własnego tekstu, „Miasto Ł.” na podstawie powieści Tomasza Piątka w ramach Stypendium Prezydenta Miasta Łodzi (2014) oraz monodram Alberta Pyśka „Motyl – publiczna egzekucja z muzyką na żywo” (2017). W tym samym roku miała miejsce premiera jej autorskiego monodramu „Curko Moja Ogłoś To - rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk”, a w 2018 r. premiera spektaklu „Wschód-Zachód”.
Magdalena Drab została nagrodzona na 31. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi (2013) za rolę Kobiety w spektaklu „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” w reż. Małgorzaty Bogajewskiej. Autorski monodram „Curko Moja Ogłoś To – rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk” (2017), przyniósł jej główną nagrodę w 1. Konkursie na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best Off”, dwie nagrody na Festiwalu OFTeN w Ostrowie Wielkopolskim, nagrodę aktorską na 9. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych „m-teatr”, wyróżnienie na Toruńskich Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora, wyróżnienie na Festiwalu "Kontrapunkt" w Szczecinie oraz wyróżnienie aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych.
Magdalena Drab jest autorką dwudziestu sztuk teatralnych. Za dramat „Słabi. Ilustrowany banał teatralny” zdobyła Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną oraz Alternatywną Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną w 2017 („Dialog” 5/2017), a „Trup” (2015), „Film odcinkowy z ludźmi w tle” (2018, "Dialog" (6/2018)) oraz „Wschód-zachód” (2019), „Wyzwolenia” (2020) znalazły się w półfinale tego konkursu. Zdobyła również wyróżnienie za sztukę „Historia zapominania” ("Dialog" (6/2019)) w Konkursie "Niepodlegli" zorganizowanym przez Teatr Polski w Warszawie, II nagrodę za sztukę „Patoformy” w Konkursie STREFY KONTAKTU organizowanym przez Teatr Współczesny we Wrocławiu oraz nagrodę za dramaty „Dzielni chłopcy” i „Wyzwolenia” w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Jej dramaty były tłumaczone na język francuski i czeski.
W 2018 roku wystawiła na scenie w Legnicy swój dramat „Dzielni chłopcy” ("Dialog" (4/2016) w autorskiej reżyserii. Wyreżyserowany przez nią spektakl „Ptak” w Teatrze Polskim im. H. Konieczki w Bydgoszczy otrzymał nagrodę specjalną w Konkursie "Klasyka Żywa". Jej dramaty zrealizowane w ramach cyklu "Teatroteka otrzymały liczne nagrody na festiwalach w kraju i zagranicą.
W 2019 roku uzyskała nagrodę WARTO. W 2020 roku otrzymała nominację do Paszportu Polityki w kategorii Teatr.
fot.: Natalia Kabanow